🧪 تاریخچه و روند کامل ساخت Resident Evil 3: Nemesis
✅ 1. پیشزمینه ساخت:
پس از موفقیت بینظیر Resident Evil 2 در سال 1998، شرکت Capcom بلافاصله تصمیم گرفت نسخههای بیشتری از این فرنچایز ترسناک را توسعه دهد. بهطور همزمان سه پروژه مختلف آغاز شد:
Resident Evil CODE: Veronica (برای Dreamcast)
Resident Evil 3 (اصلی) — که در آن زمان برای PS2 برنامهریزی شده بود
یک پروژه جانبی برای PS1 با نام داخلی: Biohazard 1.9 (یا نسخه فرعی)
✅ 2. تصمیم تغییر در نامگذاری:
در ابتدا بازی Resident Evil 3: Nemesis قرار نبود شماره رسمی سوم باشد.
اما چون Capcom آمریکا و سونی به یک نسخهی انحصاری دیگر برای PS1 نیاز داشتند، پروژهی جانبی تبدیل به نسخهی شمارهدار سوم شد.
پروژهی اصلی (برای PS2) بعدها به Resident Evil 4 تبدیل شد
و پروژهی فرعی (Nemesis) شد نسخه رسمی Resident Evil 3
✅ 3. تیم توسعه:
کارگردان: Kazuhiro Aoyama
تهیهکننده: Shinji Mikami (خالق اصلی مجموعه)
نویسنده: Yasuhisa Kawamura
موتور بازی: نسخه ارتقاء یافتهی موتور Resident Evil 2
پلتفرم اصلی توسعه: Sony PlayStation (PS1)
✅ 4. ایدهی اصلی بازی:
تمرکز اصلی بازی روی:
فرار از راکونسیتی
ایجاد یک دشمن تعقیبگر مداوم (Nemesis)
بالا بردن عنصر دینامیک بودن وحشت (Dynamic Fear)
استفاده از سیستم انتخابهای سریع (Live select ion) برای تنوع بیشتر
ایدهی شخصیت Nemesis از فیلمهای ترسناک مثل Terminator و Alien الهام گرفته شده بود.
✅ 5. تکنولوژی و محدودیتها:
بازی همچنان از پسزمینههای پیشپردازششده (Pre-rendered backgrounds) استفاده میکرد
اما برای اولینبار سیستم دشمن تعقیبگر با AI تطبیقی پیادهسازی شد
Capcom موفق شد حجم کامل بازی را در یک دیسک PS1 جا دهد (بر خلاف RE2 با دو دیسک)
✅ 6. طراحی شخصیتها و داستان:
Jill Valentine بهعنوان شخصیت محبوب و برگشتی انتخاب شد
شخصیت جدید Carlos Oliveira طراحی شد تا در مواقعی داستان از دید او روایت شود
Nemesis نیز طوری طراحی شد که بازیکن هر لحظه از حضور او احساس خطر کند
زمانبندی بازی بهصورت قبل، حین، و بعد از وقایع Resident Evil 2 تنظیم شد
✅ 7. آزمایش و بازخورد:
بازی در اواخر 1999 به اتمام رسید و برای چند ماه در ژاپن تست شد
با توجه به مثبت بودن بازخورد داخلی، انتشار جهانی در سال 2000 انجام شد
✅ 8. انتشار نهایی:
انتشار اولیه در ژاپن: 22 سپتامبر 1999 با نام Biohazard 3: Last Escape
آمریکا و اروپا نیز کمی بعد نسخهی PS1 را دریافت کردند
نسخههای بعدی برای PC، Dreamcast، و GameCube با تغییرات گرافیکی جزئی عرضه شدند
✅ 9. استقبال و تأثیر:
بازی بیش از 3.5 میلیون نسخه فروخت
منتقدان از گرافیک، طراحی صحنه، حضور Nemesis و گیمپلی سریعتر نسبت به نسخه دوم تمجید کردند
این بازی تبدیل به الگویی برای دشمنان تعقیبگر مثل:
Pyramid Head (Silent Hill 2)
Mr. X (Remake Resident Evil 2)
و حتی Lady Dimitrescu (Resident Evil Village) شد